Zoute haring

Voor een zoute haring kun je sommige mensen dag en nacht wakker maken. Anderen gruwen van deze "Hollandse susji " met staart en ui. Rauwe vis, licht gezouten en ter plekke opgemaakt, vasthouden bij de staart en langzaam naar binnen laten glijden.

Hoe de haring Hollands te eten: zie de foto. Mijns inziens is dit een goede demonstratie.

 

Persoonlijk lust ik er wel één en ook wel twee. Liefst met weinig ui en niet aan de staart maar in stukjes. Rustig proeven en niet zomaar ineens laten wegglijden. Jammer want zo’n kleine vis is toch nog pittig aan de prijs.

Mijn visboer is door zijn ingekochte partij haringen heen en verkoopt nu een – later gevangen- vettere en anders gezoute haring. De smaak vind ik nog wel goed maar toch minder dan de vorige. Het wordt tijd voor de echte Hollandse nieuwe haring.

Op 12 juni aanstaande is het gelukkig zover: vlaggetjesdag in Scheveningen – de eerste nieuwe haringen worden dan feestelijk aan de man worden gebracht. Om dat te kunnen doen moeten vandaag of morgen de eerste schepen ter vangst gaan.

In totaal twee Nederlandse schepen zullen uitvaren.Verrassend genoeg zullen de meeste in ons land geconsumeerde haringen door Deense vissers worden gevangen. Zo ook de haring van mijn visboer.

Ik heb er vree mee, als ze maar smaken.  

Dit bericht werd geplaatst in Werken en wonen in wonderland en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Zoute haring

  1. Bart zegt:

    Ja, heerlijk, Jacob!
    En die versche Deense zal ik me ook goed laten smaken, binnenkort! :-)
    Zonder ui, vanzelfsprekend, zo komt de nieuwe haring vind ik het lekkerst tot zijn recht…
    Hartelijke groet, Bart

  2. Blew zegt:

    Als de vis vers is, is ui een vloek. Haringgebruiken zijn nogal verschillend. In Amsterdam en Noord-Holland snijden ze de haring in stukken en leveren er een prikker bij. Ik ben ook meer an het afhappen. Ik eet drie haringen per seizoen. In 1 sessie, als ze net nieuw zijn. Proost!

  3. iris kijkt zegt:

    Ja , volgens mij is dit de Zuid-Hollandse benadering.Het werkvoetbal van Rotterdam vs. het verfijnde technische voetbal van Amsterdam , vind je er in terug .

  4. Jacob Hesseling zegt:

    @Bart: als het zover is laat ik je het weten hoe die smaakt in Zwolle
    @Blew ; eet er persoonlijk toch wel wat meer , maar het moet wel een gezonde tractatie blijven:)

  5. Jacob Hesseling zegt:

    @Iris: scherpe vrouwenblik, koele analyse, zoute haring , wat een genot :)

  6. Smokey zegt:

    `t Water loopt me in de mond. De echte Hollandse nieuwe, heerlijk. Er hoeft niet persé een juhittje bij, dat verdoezelt de smaak. Ja, waarom zijn die visjes zo duur???
    Nou ja, "De vis wordt duur betaald" zegt Kniertje"in "Op Hoop van Zegen"…

  7. Jacob Hesseling zegt:

    @Smokey: een haring opmaken is (deels ) nog handwerk. Steeds vaker zullen haringen geheel opgemaakt worden aangeboden, maar die eet ik niet. Schaarste zal toch wel eén van de redenen zijn.

  8. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ja ja zo eet ik ze graag.
    En ook gerold in Sushirijst, avocado en een zeewier vel smaakt ze goed!

  9. Jacob Hesseling zegt:

    @Catharina: rijst en avocado – bedankt voor de tip!

  10. Glaswerk zegt:

    @Jacob: Lekker Jacob, graag wel met flink wat snippers ui…

  11. Christien Damman zegt:

    Lekker, ik kan niet wachten. Ik eet ze zoals op de foto en met ui. Vervolgens eet ik ze tot hooguit november dan is het over voor mij.

  12. assyke zegt:

    het duurt nog veel te lang
    ik snijd de mijne ook altijd in keurige vierkantjes
    prik hem dan aan een vorkje
    of: open een croissantje, beetje mayo, veel tomaat
    en de tongstrelende haring er tussen…
    man man man!!!
    vraag: waarom zijn alle lekkere dingen zo duur?

  13. Tomaz zegt:

    Een goede vriend van mij, visserman op Wieringen, reduceerde het fenomeen ‘zoute haring’ met een paar woorden simpelweg tot wat het feitelijk is: "een vissie dat culinair verantwoord in redelijke staat van ontbinding verkeert." Waarmee alles eigenlijk wel is gezegd.
    Als de Hollandse Nieuwe weer over de toonbank gaat ben ik er trouwens als de kippen bij, dat wel. En ben het met Hesseling eens, haring eten kan maar op een manier.

  14. cor3306 zegt:

    ik lust geen zoute haring;wel zure

  15. Jacob Hesseling zegt:

    @Glaswerk: samen keer haring eten (as zaterdag?)
    @Christien: en daarna stap je dan over op zure haring en rolmops ?
    @Assyke: deze combinatie kende ik nog niet, tja lekker en duur gaat helaas vrijwel altijd samen
    @Tomaz: ik denk als je dat zegt ook aan chinese eieren en gravelax : gefermenteerd voedsel :)
    @Cor : als je a.s. zaterdag komt tracteer ik op een zure haring of rolmops

  16. Jacob Hesseling zegt:

    @Glaswerk: samen keer haring eten (as zaterdag?)
    @Christien: en daarna stap je dan over op zure haring en rolmops ?
    @Assyke: deze combinatie kende ik nog niet, tja lekker en duur gaat helaas vrijwel altijd samen
    @Tomaz: ik denk als je dat zegt ook aan chinese eieren en gravelax : gefermenteerd voedsel :)
    @Cor : als je a.s. zaterdag komt tracteer ik op een zure haring of rolmops

  17. Tomaz zegt:

    Lol, we eten idd. nogal wat zooi. Maar die Hollandse Nieuwe is toevallig wél errug lekker.

  18. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Je moet er ook gewoon maar één per keer eten. Dan valt het met de prijs wel mee.

  19. beus zegt:

    Grappig dat de heerlijke zoute haring het hele jaar door ‘Hollandse Nieuwe’ heet.

  20. ramirezi zegt:

    Met Cor ga ik ook voor de zure, die boer je zo lekker lang op…

  21. Blew zegt:

    Haring mag maar 6 weken per jaar worden gevangen, dus na half juli is hij (-in ieder geval-) niet meer ‘nieuw’.

  22. Christien Damman zegt:

    Jacob,
    nee zure haring of rolmops ik ik bij een hoolandse rijsttafel(kapucijnders met rijst en speklap en ui en piccalilly)
    Hollandse nieuwe wordt alleen in bepaalde stands het hele jaar zo genoemd, bij de Visscher hier in Zwolle doen ze dat niet.

  23. Jim Hasenaar zegt:

    Waarom maar twee Nederlandse schepen? Zeker hele fabrieken op het water, radargestuurd en pas terug in de haven wanneer de buik vol en de hele zee leeg is?

  24. Jacob Hesseling zegt:

    @Jim de rest zit met subsidie thuis- uitgekocht-,failliet , of vangt andere vis.

Geef een reactie

