Van de VK redactie nog geen reactie!

Van de hoofdredacteur van de Volkskrant Philippe Remarque heb ik nog niets gehoord, Heeft u dat wel?

Nog even om het geheugen op te frissen. Hier vroeg ik in een open brief aan "de baas van het spul" antwoord van de krant op enkele eenvoudige vragen die in VK bloggers land leefden:

–       aanvullende informatie over de redenen tot sluiting
–       een mogelijk uitstel van de sluitingsdatum van het Vkblog
–       het bieden van overzetmogelijkheid van blogs van individuele bloggers
–       de handhaving Vkblog archief/ het handhaven van de toegankelijkheid via internet
–       de mogelijkheden te onderzoeken voor een doorstart.

U steunde die brief massaal. Meer dan tachtig bloggers betuigden adhesie. Het bericht van Kokopellli van gisteravond geeft wellicht hoop, maar wie klampt zich in tijden van nood niet graag vast aan een strohalm? 

Naast de begrijpelijke blijheid van en dank voor zijn nieuws bij veel bloggers blijft toch – althans bij mij- een ongerust en onbevredigd gevoel achter.

De kennelijke mededeling van de krant dat,op dit moment er achter de schermen bij de Volkskrant hard nagedacht wordt, of zij wel de juiste beslissing hebben genomen, stelt mij niet gerust

Wat kost het voor moeite bij de reactie om op de hiervoor gestelde vragen antwoord te geven/ overleg met het bloggende volk te initiëren? Ze kan daarbij en daarnaast toch ook rustig blijven nadenken over de toekomst van het blog. Ik kan het niet begrijpen.

Het bericht (zie voor toelichting hier) dat het internet redacties van vier kranten worden samengevoegd, zou toch reden temeer moeten zijn om de VK blog site (nog) niet te sluiten. Of wil de krant per sé met een schone lei opnieuw beginnen?

Mij best ik, of beter gezegd: wij als bloggers kunnen sluiting van het VKblog niet tegen houden. Maar bij sluiting kan er toch wel fatsoenlijk afscheid worden genomen en iedereen,die dat wil, de kans wordt geboden om zijn blogs te behouden en of naar elders mee te nemen.

Archief behoud is en blijft overigens een hierop nauw aansluitende wens.

Het moet toch niet moeilijk zijn voor Philippe Remarque om te reageren. Schriftelijk maar in een informatiebijeenkomst of overleg met een bloggers delegatie mag het wat mij betreft ook.  

Nog maar een brief schrijven?    

PS:

Zoals elders in een reactie werd opgemerkt, zou het wel zo netjes zijn van de VKredactie om nieuwe bloggers  op de inschrijf pagina te informeren over de voorgenomen sluiting van het VKblog per 1 maart! 

Dit bericht werd geplaatst in Werken en wonen in wonderland en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

30 reacties op Van de VK redactie nog geen reactie!

  1. maria-dolores zegt:

    Jacob,
    had je dan verwacht dat je (snel of ueberhaupt) antwoord zou krijgen??

  2. BarbaraJansma zegt:

    Dat onvermogen tot enig gesprek vind ik nog wel het meest storend.

  3. Jacob Hesseling zegt:

    "Maria , 1 maart nadert met rasse schreden,
    ik verwacht nog steeds (snel) antwoord van de krant,
    wat jou betreft maar even achteraan bellen

  4. Klaverblad zegt:

    Helaas geheel volgens de verwachting…
    Communiceren van de top naar de basis was in de 70-80’s nog een item,
    maar is met de verrechtsing weer onder de mat geveegd..
    Vond de samenstelling van de delegatie ook wat eigenmachtig geregeld.
    Victor Onrust……
    waarom hij?

  5. Jacob Hesseling zegt:

    @Klaverblad:
    Alleen GJB had gisteren een orienterend overleg met:.. wie van de redactie weet ik niet exact.
    Althans dat begrijp ik ervan.
    Een wat breder bloggersberaad is eerder aangekondigd,
    ook dat wacht ik af.
    Kokopelli is wat mij betreft leading.
    Victors aanwezigheid heeft volgens eerdere toelichting van K.
    mede te maken met zijn expertise (o.a.enquete)

  6. Klaverblad zegt:

    Dank,
    hoe dan ook ga ik ervan uit dat de delegatie "onze" belangen sterk naar voren zal brengen.
    Geen antwoord kan ook betekenen dat er wordt nagedacht….

  7. Hevalo zegt:

    Zolang men nadenkt is er hoop.
    Groeten, Henk

  8. jeg_synes zegt:

    niet netjes??? het is ronduit onbeschoft….
    je verwacht toch wel een bepaalde beschaafdheid van hen, maar helaas Jacob, we moeten vrezen dat men zonder meer hum plan ten uitvoer brengt….
    verder realiseren ze zich ook niet dat veel bloggers ook abonnee zijn van de VK…
    behandel je je klanten van je produkt zo? …nou dan kun je er wel op rekenen dat het snel gedaan is met je toko…
    maar ik bespeur een algemene tendens om op een dergelijke manier met elkaar om te gaan..de nieuwe mentaliteit…en nu ik er op ga letten valt het me steeds meer op…
    onbegrijpelijk, ik heb er geen woorden voor…
    misschien heeft @Klaverblad gelijk…wachten ze nog even met een reactie omdat ze aan het overdenken zijn…
    ik geloof er eerlijk gezegd geen barst van…maar okay…het voordeel van de ernstige twijfel is gegeven…
    jeggroet

  9. Guus zegt:

    Zo er al onderhandelingen worden gevoerd is het niet slim om tussentijds mededelingen te doen. Dat de bloggersdelegatie dat, in zekere zin logischerwijs, wèl doet verplicht de ‘Volkskrant’-directie cq hoofdredactie niet het ook te doen. Het wordt dus nog een tijdje turen naar de -digitale- schoorstenen in Amsterdam en/of Brussel of daar zwarte danwel witte rook uit zal komen. Ik vrees voor jullie het ergste, dus de komende dagen wordt het gewoon doorgaan met het opslaan van jullie blogs.

  10. Christien Damman zegt:

    Ik zou even rustig afwachten. Philippe Remarque zal ook nog wel wat anders te doen hebben dan zich de hele dag bezig houden met het weblog..

  11. Jacob Hesseling zegt:

    @Guus:
    Voor jullie?
    Ik dacht dat je er
    nog altijd (een beetje)
    bij hoorde. Al was het alleen maar als
    side kick en gastcommentator
    op het lopende nieuws.

  12. Apiedapie zegt:

    Dat soort brieven duurt op zi’n minst een week, de goede (?) man moet overleggen met deze en gene, dat kost tijd. Rust! Kalm aan. Zou ik zeggen. Het ei is gelegd, de mening is duidelijk, de oplossing wordt as we speak, ergens, geformuleerd.

  13. Jacob Hesseling zegt:

    @Apie,dapie:
    Philippe was om 12.28 op radio 1 te horen, las ik net ergens.Ik blijf rustig, gun hem zijn tijd, maar wil wel graag met velen wel graag een gepast en tijdig antwoord, Een beslising om het voornemen tot sluiting op 1 maart op te schorten is toch zo te nemen.!

  14. op zoek naar morgen zegt:

    Communicatie is nul komma nul bij de Volkskrant, daar zijn we inmiddels achter. Meneer Remarque heeft ons flink in de maling genomen…

  15. ......Hyperinflatie..... zegt:

    Een snel antwoord is waarschijnlijk een slecht bericht.
    Traag bericht is een goed teken en biedt wat hoop.
    Geen bericht is een drama.

  16. Jacob Hesseling zegt:

    @Op zoek naar morgen
    Gek hè, van een krant verwacht je anders…

  17. Jacob Hesseling zegt:

    @Hyperinflatie:
    Op de beurs is een trage reactie meestal de voorbode van een ramp :)
    @Yeg en Hevalo: Wat is een mens zonder hoop?:)

  18. Guus zegt:

    Ik permiteer mij de luxe om nooit ergens voor de volle 100% bij te willen horen.
    Altijd een zekere afstand zal bewaren.
    Er waren diverse redenen dat ik na de collectieve amnestie nimmer heb overwogen om als blogger terug te keren.
    1) Waar er twee kijven hebben er twee schuld. Het had niet mogen zijn dat ik een jarenlange IP-ban heb gekregen, de ander, die niet alleen mij maar ook een aantal andere bloggers voortdurend aan het treiteren was, onschendbaar is verklaard.
    2) Komend uit een familie van ondernemers voelde ik dat de Volkskrant, de Persgroep, niet tot in de eeuwigheid door zou gaan met het VK-blog. Het heeft me verbaasd dat men er niet al enkele jaren eerder een punt achter heeft gezet. GJB schreef in één van zijn Raker-blogs dat de eerste drie jaar van het VK-blog leuk waren. Met respect voor zijn mening hield m.i. het ècht leuk zijn op met de gelijktijdige terugkeer van Robert Engel en de invoering van de RBA-pagina. Zoals JB/Renate Marlis voorspelde kwam toen de verandering van een vriendenclub naar de tweedeling met de ellenboogwrikkers, de relschoppers, de reltoeristen, de haantjes, ook nog Marina de Haan, de alsmaar meer verbiedingen, de uittocht van de meeste der èchte talenten welke tòch wel was gekomen omdat zelfs de meeste beroepsschrijvers het niet volhouden om jàren elke dag een puntgaaf stuk te fabrieken.
    M.a.w.: Zéér tot mijn genoegen blijf ik ‘jullie’ menen, bleef mijn rol uit eigen vrije wil beperkt tot de zich niet meer in de arena begevende toeschouwer. Wanneer GJB dat jammer vind -ik kan me niet voorstellen dat hij dat vond- had hij dat mij moeten laten merken, hij kende immers mijn e-mailadres en mijn telefoonnummers.

  19. Jacob Hesseling zegt:

    @Guus:
    Waarvan akte,
    je blijft in de buurt ? :)

  20. Gus Bolden zegt:

    Weet je, Remarque is niet de baas van het spul. Dat is Christian Van Thillo. Remarque mag de kooltjes uit het vuur halen.

  21. Zelfstandig journalist zegt:

    Wat als Remarque nu diep aan het nadenken is over alternatieven? Wil hij het blog toch behouden op de een of andere manier, zal hij ergens anders zijn gewenste besparingen moeten zien te realiseren. Eer hij dat heeft uitgevonden.

  22. Blutch1 zegt:

    Niet zo ongeduldig. Als er belangstelling van externe partijen is zullen die niet meteen het achterste van hun tong laten zien, want dan betalen ze de hoofdprijs. Als ik het zou kopen zou ik ze aan het lijntje houden tot 27 februari.

  23. sprakeloos zegt:

    tja wij dorpelingen blijven in het ongewis, over dorp gesproken, mag ik zo vrij zijn een prachtig blogje van Geroma aan te prijzen? Zo niet, dan tochhttp://www.vkblog.nl/bericht/364885/%2A%2A%2A%2A_HET_%28VKBlog%29_DORP_%2A%2A%2A%2A

  24. Jacob Hesseling zegt:

    @Gus:
    Reken maar dat de baas meekijkt
    @Zelfstandig journalist, bluch1:
    rustig nadenken valt niet mee als je nog vier weken hebt te gaan :)

  25. Jacob Hesseling zegt:

    @Sprakeloos:
    Als Geroma’s lied maar geen Zwanenzang wordt!

  26. Aad Verbaast zegt:

    == Zoals elders in een reactie werd opgemerkt, zou het wel zo netjes zijn van de VKredactie om nieuwe bloggers op de inschrijf pagina te informeren over de voorgenomen sluiting van het VKblog per 1 maart! ==
    Zou ook netjes zijn om even een berichtje van hun kant op het blog te zetten..
    Zou ook netter geweest zijn de reactieruimte van de moderatorblog open te zetten als Remarque in zijn brief daar naar toe verwijst om ideeën en suggesties aan te dragen…
    Klinkt niet erg hoopvol, dat oorverdovend zwijgen.

  27. Jacob Hesseling zegt:

    @Aad:
    Met een zwijgende redactie valt niet te praten.
    De berichten over het samenvoegen van de internetredacties die ik vandaag las, de informatie dat de nieuwe eigenaar van de Volkskrant direct bij zijn komst de zaak al wilde saneren en die stilte waar jij het over hebt….
    Verkramping maakt zich hier van de meeste bloggers meester. Hoe houden we de trein op de rails. Persoonlijk heb ik sterk behoefte om daar met enkele andere bloggers persoonlijk over te spreken. Alleen met adhesie betuigingen en waarderende woorden over initiatieven en actieshier op het blog komen we er niet.
    Red iedereen zichzelf, of doen we nog een poging?
    PS:
    Voor kansen op voortzetting van een voorpagina gooit wellicht Tel miep hoge ogen. Primair lijkt mij op dit moment het behoud van het archief/ het kunnen overzetten van gegevens het belangrijkste.

  28. Adriano Antoine Robbesom zegt:

    Hopelijk komt er alsnog antwoord, Jacob! En is deze periode van stilzwijgen benut om de beslissing eventueel terug te draaien.
    Ik vond iets aardigs op het internet:
    Vkblog.nl has the estimated value of $26,011 and ranks # 70,740 in the World (Alexa). With the daily ads revenue: $45 and pageviews per day: 3,570. The website is hosted on server that locates in Amsterdam 07 Netherlands. http://valuethewebsite.com/www.vkblog.nl
    Of deze getallen nog enige betrouwbare waarde hebben, denk ik niet, want anders zou ik bijna tien procent van de dagelijkse pageviews op mijn blogs moeten hebben???

  29. cor verhoef zegt:

    Lemarque is gewoon kontakt-gestoord. Wat voor een hoofdredacteur van de VK kennelijk een waardevolle eigenschap is…

  30. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Eigenlijk ben ik niet verbaasd,
    maar het diep treurig is het wel.
    Ook al zou het verstandig zijn om geen inhoudelijk reactie te geven,
    dan nog zouden ze kunnen communiceren
    dat de brief aangekomen is
    en dat er een antwoord komt…..
    zelf reken ik er niet op,
    de achteloosheid waarmee we naar http://www.weblog.nl verwezen werden,
    gaf een helder beeld.

Geef een reactie

